Ett av de enklaste sätten att exponera och marknadsföra kläder är genom en blogg. Det är också ett av de billigaste sätten som inte kräver så mycket tid eller teknisk kunskap för att nå framgång. För att börja blogga och skapa effektiva blogginlägg är följande idéer en varm rekommendation:
- Ge praktiska råd och tips.
- Lyft fram dina favoritprodukter.
- Dela nya produktlanseringar.
Fortsätt läsa för att se hur du marknadsför kläder genom dessa idéer!
3 idéer för marknadsföring
1. Ge praktiska råd och tips – För att du ska sälja en produkt måste du erbjuda värde till dina kunder och enligt samma princip fungerar en blogg. Ett sätt att leverera värde i blogginlägg till läsare är genom praktiska tips, till exempel på hur högkvalitativa märkeskläder från Johnells kan kombineras på ett modemedvetet vis. I slutet av inlägget kan du uppmana dem om att själva besöka webbshoppen för att hitta exklusiva plagg.
2. Lyft fram dina favoritprodukter – Visa att du själv är engagerad i det du marknadsför genom att berätta om dina favoritplagg och varför du gillar dem. Om du gillar kavajer kan du visa hur du använder en kavaj i intressanta situationer, gärna i glamourösa och spännande evenemang. På så vis marknadsför du produkter på ett personligt och unikt sätt som inger beundran. Det viktiga är att informationen är användbar och lämnar läsaren med ett positivt intryck av produkten.
3. Dela nya produktlanseringar – En blogg om kläder är idealisk för att regelbundet dela nya lanseringar av plagg och skor. Detta med tanke på att klädbranschen kännetecknas av mode, trender och säsonger. Dina inlägg kan få spridning på sociala medier och i bästa fall skapa en dominoeffekt av positiva intryck. Faktum är att ju mer du delar desto mer exponering som i sin tur leder till fler kunder.