Att blogga är både spännande och roligt, men även ett sätt att knyta kontakter och tjäna pengar. Idag är inredningsintresset mycket stort, något du borde utnyttja om du har en blogg. Här berättar vi om produkter du kan marknadsföra och hur du ska göra för att få sponsorer.
Våga satsa på något annorlunda
Vill du satsa på att marknadsföra inredningsdetaljer? Satsa då inte på de gamla vanliga sakerna såsom porslin, gardiner, kuddar och soffor utan våga hitta något helt eget. Hur många bloggare har du till exempel sett marknadsföra innerdörrar, eller ens blogga om dem? Ändå är dörrar en inredningsdetalj som är mycket viktigt för hemmets helhet. Se bara på det fantastiska utbudet hos CK door AB. Kort sagt, när du satsar på att marknadsföra något som inte alla andra gör kommer du med stor sannolikhet att lyckas bättre. Idag är nämligen människor trötta på de otaliga klädföretag och inredningsbutiker som bloggare skriver om och längtar efter något nytt.
Så hittar du företag som vill samarbeta med dig
Säg att du fastnat för idén att marknadsföra just innerdörrar. Hur hittar du då dörrföretag som vill samarbeta med dig? För det första måste din blogg ha ett tillräckligt antal besökare, men det behöver inte för den sakens skull vara hundratusentals som följer dig för att du ska kunna få till ett lyckat samarbete. Idag sneglar nämligen många företag på så kallade microinfluencer, det vill säga influencers som har en mindre, men mer engagerad följarskara. Förutsatt att du har en stabil följarskara kan du börja ta kontakt med företag. Skriv till olika dörrföretag, presentera dig och berätta om varför just ett samarbete med dig skulle gynna dem. Bli inte ledsen om du blir ratad många gånger innan du får napp. Det är helt normalt i branschen och kan bero på en mängd saker som inte har med dig att göra. Kanske har företaget redan influencers som de arbetar med, eller så har de redan en utarbetad marknadsföringsstrategi som du valt att följa till punkt och pricka.
Så gör du intressanta samarbeten
För att företag ska vilja samarbeta med dig även i framtiden är det viktigt att du lägger ned lite extra krut på samarbetet. Att bara fota produkten och bifoga en länk är sällan en bra idé. Tänk istället ut något sätt att marknadsföra produkten på som ger läsaren mervärde. Om du till exempel ska marknadsföra innerdörrar kan en god idé vara att låta läsaren få följa med under hela processen när du sätter in en ny dörr. På så sätt lär denna sig något samtidigt som den blir tipsad om produkten. Du skulle också kunna visa vilken stor skillnad det blir om man byter innerdörrar i bostaden med hjälp av före- och efterbilder. Kort sagt, försök att tänka lite kreativt och utanför boxen och fundera över vad du själv skulle uppskatta för typ av samarbete som läsare. Kom ihåg att ett väl utfört samarbete ofta ger fler intresserade företag som vill jobba med dig och synas på din blogg.